MAL523 Menighetsplantning med praktisk orientering

MAL523 Menighetsplantning med praktisk orientering

 

Fakta om emnet

Studiepoeng   10
Kode MAL523
Undervisningssemester Se ATHs nettsider
Studiested Se ATHs nettsider
Emneansvarlig Professor Jan Inge Jensen
Undervisningsspråk Skandinaviske språk og ev. engelsk  
Gjelder fra
Mars 2013

 

Opptakskrav

Bachelorgrad i teologi eller tilsvarende, se for øvrig de spesifikke opptakskrav for Master i ledelse og menighetsutvikling
 

Emnebeskrivelse

Emnet MAL523 Menighetsplantning med praktisk orientering utgjør 10 studiepoeng av emnegruppen MAL520. Emnet er et valgemne i studieprogrammet Master i ledelse og menighetsutvikling.
 

Forventet læringsutbytte

Kunnskapsmål
  • Inngående kjennskap til den grunnleggende missiologiske sendelsesdimensjon i nytestamentlig ekklesiologi.
  • Kritisk analyse av den betydning menighetsplanting har i NT, kirkehistorien og i vår tid både nasjonalt og globalt.
  • Kunne identifisere og analysere de åndelige og menneskelige utfordringer som knyttes til menighetsplanting, spesielt den langsiktige dedikasjon til prosjektet som menighetsplanting forutsetter.
  • Ha inngående kjennskap til ett konkret menighetsplantingsprosjekt i lengdeperspektiv, forstått som minst fem år fra visjonen ble født.
Ferdighetsmål
  • Kunne analysere og kritisk reflektere over personlig og praktisk erfaring fra involvering i et menighetsplantingsprosjekt.
  • Kunne analysere og evaluere de kontekstuelle utfordringer som ulike kulturelle grupper gir for menighetsplanting i dagens samfunn.
  • Kunne anvende og evaluere sentrale teorier og metoder for entreprenørskap og valg av menighetsplantingsstrategi.
  • Evne til å analysere og håndtere de ulike faser i nyetableringsprosesser og mestre de utfordringer og endringsbehov som disse fasene medfører.
Generell kompetanse
  • Kunne anvende teologi, teori og metode i praktisk arbeid med menighetsplanting.
  • Kunne sørge for tilstrekkelig kommunikasjonsmessig, administrativ og økonomisk kompetanse i lederskapet til å gi allmenn tillit og troverdighet i oppstarts- og innovasjonsprosesser.
  • Utvikle personlig modenhet og en bærekraftig spiritualitet for oppgaven.
  • Være i stand til å lede en utviklingsprosess med tilhørende strategi og gjennomføringskraft fra visjon til virkelighet.

Kursbeskrivelser og arbeidsformer

Emnet skal gi studenten forståelse for betydningen av menighetsplanting i NT, i lys av kirke og misjonshistorien og i vår tid. Studentene skal gjennom emnet utvikle tilstrekkelig forståelse for og kompetanse til å lede etableringen av en ny menighet.
 
En ukes intensiv undervisning, med forelesninger, dialoger og samtaler, samt en eller to ettermiddags- eller kveldssamlinger.
 
Før studentene møter til eksamen skal du ha gjennomført minst ett besøk i en menighetsplanting eller nystartet forsamling. Studentene vil også bli bedt om å møte til kurset med et refleksjonsnotat som relaterer emnets tematikk til studentens besøk. Notatet skal utarbeides på grunnlag av en oppgitt mal med aktuelle spørsmål, men det forutsettes ikke at studenten skal ha lest pensum før notatet utarbeides.
 

Vurderingsformer

Eksamen
I dette emnet skriver studenten en emneoppgave på 3500 ord (+/- 10 %) under veiledning. Oppgaven vurderes etter gradert skala A – F. For å få vurdert oppgaven, må følgende elementer være fullført og bestått:
  • Obligatorisk kursdeltakelse (maks. 25% fravær)
  • Obligatorisk innlevering etter oppgitt mal:
    • Refleksjonsnotat (se beskrivelsen over)
  • Gjennomgått oppgaveseminar og innledende veiledning knyttet til forslag til oppgaveinnledning

Evaluering

Det vil bli avholdt evaluering av kursuken og emnets forelesninger etter retningslinjene i Ansgarskolens kvalitetssikringssystem.
 

Pensum

Brooks, Arthur C. (2009). Social Entrepreneurship: Modern Approach to Social Value Creation. Upper Saddle River: Prentice Hall Professional. (188 sider)
 
Brown, Susan (2010). Reaching new people through church planting. Anglican Theological Review, 92 no 1 Wint 2010, ss.111-116 (5 sider)
 
Hansung, Kim (2010). Korean Church Planters' Perception on the Church Planting Education: A Study in Qualitative Approach. Asia Journal of Theology, Apr 2010, Vol. 24 Issue 1, p79-94, (16 sider)
 
Hiebertt, Richard Yates (2009). The Place of Church Planting in Mission: Towards a Theological Framework. Evangelical Review of Theology, Oct 2009, Vol. 33 Issue 4, 316-331. (16 sider)
 
Payne, J. D.  (2009). Discovering Church Planting: An Introduction to the Whats, Whys, and Hows of Global Church Planting. Downers Grove: IVP Books (Ca. 250 sider)
 
Stetzer, Ed (2006), Planting missional churches. Nashville: Broadman and Holmann.  (384 sider)
 
Oppdatert 2. mai 2018