Feirer friske midler til Ansgarskolen

KrF fikk gjennomslag for midler til Ansgar Teologiske Høgskole gjennom statsbudsjettet for 2018

Feirer friske midler til Ansgarskolen1drone-campus

Tekst:Thomas Vårlid

- Dette har vi søkt om og arbeidet for i flere år, så at det kom nå er svært gledelig, sier rektor Ingunn Breistein ved Ansgarskolen. - Her skal det feires!

Revidert statsbudsjett innebærer 2,4 millioner til Ansgar Teologiske Høgskole (ATH), som øker med det tredobbelte de to påfølgende årene. Høyskolen har fått tilskudd til 30 studieplasser i psykologi (bachelor), i tillegg til tre stipendiatstillinger for å stimulere til vitenskapelig arbeid.

Frem til nå har høgskolen ikke hatt finansierte studieplasser i psykologi. AHS er det eneste studiestedet mellom Oslo og Bergen som gir utdanning i psykologi. Det er et stort behov for psykologikompetanse på Sørlandet, noe ikke minst levekårsundersøkelsene på Agder viser. Det vil også få positive ringvirkninger for samarbeidet med ABUP og andre institusjoner.

- Dette er strålende nyheter! Støtten gir spennende muligheter framover. Psykologimiljøet vårt har vært i sterk vekst i flere år, og vi ser at dette er populære studier. Men vi har hatt litt voksesmerter fordi ressursene til å utvide ikke har holdt følge. Nå gleder vi oss til å satse på videreutvikling, sier Hildegunn Marie Tønnessen Schuff, som forsker og underviser innenfor kulturpsykologi på Ansgarskolen.

Ansgarskolen retter en stor takk til Hans Fredrik Grøvan, Kjell Ingolf Ropstad og Torhild Brandsdal på Sørlandsbenken for KrF, som har fremmet saken inn i budsjettforhandlingene.

7a28601e8a976c86e435cb6941040ace.jpg d5b8351fc40e4fb2a836d2633c33f7ba
Rektor Ingunn Breistein og forsker Hildegunn Marie Tønnessen Schuff