God stemning på årets første skoledag ved Ansgar høyskole

Nok en gang tar Ansgar høyskole imot rekordmange studenter.

Høsten 2018 - rekordmange studenter

Tekst og foto: Merete Helle

Nok en gang tar Ansgar Teologiske Høgskole imot rekordmange studenter. Det er uten tvil psykologi som er det mest populære studiet. Studiet har en økning på hele 40 % fra i fjor. Men også teologistudiet vokser, og har økt med 20%.  I år er det hele 395 studenter på høyskolen, noe som er en god økning fra 332 studenter i fjor. Studiene man kan velge mellom er: teologi, musikk, psykologi og interkulturelle studier.
skolens-ansatte

Det var uten tvil mange spente studenter som så frem til å bli kjent med både skolen, lærere og medstudenter. Åpningsseremonien startet i skolens aula hvor Bodil Kvernenes Nørsett åpnet med nydelig sang. Rektor Ingunn Folkestad Breistein ga gode råd om studielivet, og ikke minst nyttig informasjon om skolen.

Magisk stemning.
Det ble magisk stemning da musikkstudent Ina Kathrine Vefall fremførte sangen ”Til deg” av Marthe Wang. Med seg hadde hun Sondre Storstadmo på keyboard, Thomas Gussgard på trommer, Andreas Meland på bass og Kari Irene Olstad på trompet.

Fadderordningen  - en viktig del av studiestart.
Formålet med fadderordningen er at nye studenter skal ”knytte” tettere bånd med hverandre, og dermed å få en enklere start på studenttilværelsen. I tillegg blir studentene kjent med både campus og studentbyen Kristiansand.

Jeg tok en prat med 3 av studentene som hadde sin første dag på Ansgarskolen.
  • Susan To, 22 år fra Sandefjord. Studerer psykologi.
  • Lars Peder Skov, 20 år fra Danmark. Studerer teologi.
  • Gina Munthe, 19 år fra Mo i Rana. Studerer psykologi
forstearsstudenter

Hvorfor valgte du å studere på Ansgarskolen?
Susan: - Jeg ble anbefalt Ansgarskolen av noen venner, og gjorde litt reaserch og bestemte meg for å søke.  Jeg er ferdig med sykepleiestudiene, og ønsker å lære mer om det grunnleggende innen psykologisk tenkning.

Lars Peder – I vår familie har det vært en tradisjon å studere på Ansgarskolen. Begge foreldrene mine studerte her. Min mor er norsk og min far er dansk. Derfor ble det et helt naturlig valg for meg å studere her.

Gina – Jeg hadde lyst til å studere sør i landet, så det var litt tilfeldig at det ble akkurat Ansgarskolen.

Hva er førsteinntrykket ditt av skolen?
Susan: Jeg liker at det er en liten og rolig skole. Da er det lettere å bli kjent med andre studenter.

Lars Peder – Jeg synes det virker som en spennende skole. Jeg er vant til å gå på små skoler, så dette passer meg perfekt.

Gina – Jeg synes det virker som en veldig åpen og sosial skole. Det er lett å bli kjent med andre, noe jeg personlig synes er viktig.

Hvilken forventninger har du til skoleåret?
Susan: Jeg håper selvfølgelig på å lære masse. Satser på at jeg vil få en personlig utvikling og få mange nye venner.

Lars Peder – Jeg gleder meg til å lære masse nytt, og få mange nye venner. Jeg tror dette blir et spennende år.

Gina – Forventningene mine er å lære masse nytt. Håper det blir et lærerikt år, men også et morsomt år. Så gleder jeg meg til å få nye venner.

Program for høyskolen mandag 13. august

Kl. 10:30 Åpningssamling i aulaen.
Kl. 11:00 Klassevis samling sammen med faglærer.
Kl. 12:00 Gratis lunsj.
Kl. 13:00 Åpningsforelesning i aulaen.
Kl: 14:00 Omvisning for førsteårsstudenter.

Program for fadderuken

Mandag 13. august
Kl:1700. Grilling og volleyball (gratis mat). Møt opp ved volleyballbanen. Hvis det regner, så   møtes vi i kantina.
Kl.20.15: Felles avreise til Studiestartfestivalen ved UiA. Vi møtes i rundkjøringen.
Tirsdag 14. august
Kl. 18.00 The Battle of the Seas. Ta på deg klær som tåler vann og lek. Vi møtes på volleyballbanen.
Kl. 21.15: Felles avreise til studiestartfestvalen ved UIA. Vi møtes i rundkjøringen.
Onsdag 15. august
Kl. 22.00: Nattkino ute med gratis popcorn.
Torsdag 16. august
Kl. 16.00: Bilrebus. Etterpå er det gratis pizza.
Fredag 17. august
Kl. 17.00: Tacokveld. Vi møtes i kantina