Viktig konferanse om menneskeverd, bistand og tiggere

Konferanse på Ansgarskolenordforer-samt-panelet

Tekst & foto: Thomas Vårlid

Fredag 28.10. arrangerte organisasjonen ”Fra tiggerkopp” en svært spennende og viktig konferanse på Ansgarskolen. Konferansen hadde temaet ”Hvordan hjelpe fattige tilreisende og fattige i Romania best mulig?”.

I Kristiansand har en rekke organisasjoner gått sammen og dannet organisasjonen ”Fra tiggerkopp”, som jobber for å hjelpe rumenske tiggere i hjemlandet.
- Skal vi hjelpe tiggere, må vi først forstå deres bakgrunn. Vi må også forstå hvorfor de kommer hit.

Er målet å hjelpe dem i Romania slik at vi slipper tigging i Norge?
- Planen er å gjøre det mer attraktivt å jobbe i Romania enn å komme til Kristiansand for å tigge. Om vi lykkes eller ikke er vanskelig å si, men vi har i alle fall gjort noe, sier Bjørn Øyvind Fjeld som er styreleder i organisasjonen ”Fra tiggerkopp”.roy-gundersen-og-ole-hortemo

Kristiansands varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) har lenge jobbet for at vi må hjelpe tiggerne der de er.
- Det vil være en del av det å lykkes med bistand. Men det betyr ikke at vi skal slutte å gi til dem her i byen. Målet er at vi på sikt heller kan gi til ”Fra tiggerkopp”. Men her må vi bygge stein på stein, sier varaordføreren.

Les mer om konferansen på fvn og nrk.

Publisert 31. oktober 2016, Thorkild Bruhn