Ansgarskolens tidligere rektor, Bjørn Øyvind Fjeld, fylte 70 år søndag 30. august

Bjørn Øyvind Fjeld - 70 årBjorn-Oyvind-Fjeld

Bjørn Øyvind Fjeld, førstelektor i teologi ved Ansgar Teologiske Høgskole, er født og oppvokst i Gjerpen og var i barneårene aktiv i Gjerpen misjonsmenighet. Han opplevde tidlig et kall til å bli forkynner. Etter videregående søkte Bjørn Øyvind seg derfor til Det norske misjonsforbunds teologiske seminar på Ansgarskolen og etterhvert Det teologiske menighetsfakultet, hvor han avla embetseksamen i 1971. I 1993 ble han Doctor of Ministry ved Trinity Evangelical Divinity School, Chicago. Etter fem år som lektor ved Ansgarskolen (1971-1976) ble det 5 år som pastor i Mjøndalen Misjonsmenighet før han ble valgt til Misjonsforstander i Misjonsforbundet, en tjeneste han hadde i 15 år. I ett år var han konsulent i Norges Kristne Råd før han ble valgt til rektor for Ansgar Teologiske Høgskole og Ansgar Bibelskole (Ansgarskolen) i 1997. Bjørn Øyvind Fjeld ble tidlig med i Lausanne-bevegelsen og var en av frikirkelighetens mer markante personligheter i Norge som styreleder i Norges Frikirkeråd i en årrekke. Bjørn Øyvind har også både vært generalsekretær og president i International Federation of Free Evangelical Churches (IFFEC). Etter at Bjørn Øyvind Fjeld gikk av som rektor ved Ansgarskolen i 2007 har han vært ansatt ved høyskolen.

Listen av stillinger og verv Bjørn Øyvind Fjeld har innehatt, samt alle de publikasjoner og artikler han har skrevet, vitner om en mann med stor arbeidskapasitet. Dette henger sammen med det faktum at Bjørn Øyvind er målbevisst, klartenkt, strukturert og har en mesterlig evne til å tenke prinsipielt og formulere seg elegant og eksakt. Bjørn Øyvind er en klok samtalepartner som evner å lytte og gi gode råd også i vanskelige og komplekse situasjoner. Han er pliktoppfyllende, solid, lojal og ærlig, og dette er egenskaper vi gjennom årene har lært å sette stor pris på.

Selv etter fylte 70 år vil Bjørn Øyvind fortsatt være ansatt ved høyskolen og undervise, om enn ikke så mye som før. Han er fortsatt faglig nysgjerrig, noe som også kommer studentene til gode i klasserommet. I møte med studenter, lærere, menigheter og enkeltmennesker skaper Bjørn Øyvind et solid og varmt engasjement. Han kjærlighet til den treenige Gud er smittende og hans respekt og ydmykhet for både Gud og medmennesker er påtakelig og kommer til uttrykk på mange måter. I tillegg til jobben på Ansgarskolen er Bjørn Øyvind Fjeld en engasjert frivillig medarbeider i Randesund Misjonsmenighet.

Bjørn Øyvind er gift med Reidun og sammen har de tre døtre: Marianne, Vibeke og Ingrid, og fire barnebarn.

Misjonsforbundet og Ansgarskolen vil varmt takke Bjørn Øyvind Fjeld for helhjertet og trofast tjeneste i 45 år! Vi ønsker Guds velsignelse over jubilanten og gratulerer aller hjerteligst med dagen!

Harald Nygaard
Ansgarskolen