Åpent seminar om lederskap og endring med pastor Øystein Gjerme

Tid:
Onsdag 25. april 2018, kl. 18-21
Sted:
John Christensens Auditorium, undervisningsbygget, Ansgarskolen, Hånes.
Foreleser:
Pastor Øystein Gjerme, Salt kirken, Bergen
Pris:
Kr. 150,- som betales på Vipps nr. 75023*, eller: Ansgar Høgskole/Kurs og arragementer/Åpent seminar. Vipps betaling gjelder som påmelding. Ansatte og studenter ved institusjonene nedenfor, betaler ingen kursavgift.
* Velg betal - Søk 75023 - Velg Kurs og arrangementer - Velg antall deltakere - Overfør via Handlekurv
Arrangør:
Master i ledelse og menighetsutvikling: Høyskolen for ledelse og Teologi, Örebro Teologiska Högskola og Ansgar Teologiske Høgskole.

oystein-gjerme.

Vi lever i en tid med store endringer i samfunnet og i kulturen. Dette påvirker oss alle – også våre menigheter! På en eller annen måte må alle menigheter – uansett kirketilhørighet og form, forholde seg til samfunnet og kulturen de er en del av. Men hvordan er det klokt å forholde seg. Skal vi «stå imot» eller skal vi tilpasse oss? Hvilke endringer er klokt å være villig til å gjøre, og hvilke kan være ukloke og skadelige i forhold til å bevare vår identitet og bibelske hensikt som kristne menigheter?

Også internt i menighetene våre endrer ting seg over tid. Prekenstil og sang- og musikkformer endres. Aktiviteter legges ned og nye kommer til. Hvem har ikke erfart at dette kan skape store konflikter og problemer i menighetsarbeidet! Men om ikke menigheten skal ha tilbakegang og etter hvert dø ut, må vi forholde oss til å gjøre endringer.

Et svært viktig spørsmål er hvordan vi som har ansvar for å lede menigheter i dag skal forholde oss til presset – utenfra og innenfra – som finnes i forhold til endring? Og ikke minst: Hvordan skal vi beskrive det behovet som finnes for endring? Saken er jo at dersom evangeliet skal få fritt løp – gjennom våre menigheter – ut til mennesker som trenger å høre ordet om Jesus og slik bli frelst, må vi som menigheter være endringsvillige. Og som ledere bør vi ha en grunnleggende kompetanse i å lede i og gjennom endring.

Det er hva som kreves i en slik endringskompetanse Øystein Gjerme vil snakke om på tillyste seminar.

Program:
Kl. 18.00: Litt bli-kjent-mingling og kaffe