Historisk arkivsenter

Arkivleder: Marianne Harestad Engnes, 473 28 347, [email protected]

Historisk Arkivsenter Misjonskirken Norge

En del av skolens forskningsoppgave er å ta vare på deler av Misjonskirken Norges arkivmateriale. Det meste av dette materialet er plassert i Riksarkivet som privatarkiv. Deler av materialet er plassert i Historisk Arkivsenter (HAS) på skolens område, og er tilgjengelig etter avtale for forskere og studenter.

Høyskolens fagansatte på omvisning i arkivet. Teologistudent og prosjektarbeider Knut Ove Lofstad leser skolebestyrer John Christensens motivasjon for å sette i gang Misjonsskolen, som senere ble til Ansgarskolen.

Gjennom HAS samarbeider skolen og Misjonskirken Norge for å samle inn materiale som finnes i Misjonskirken Norge sentralt og i de ulike menigheter slik at dette kan være tilgjengelig for forskningsvirksomhet blant studenter og ansatte.

HAS har fått 10 000 kroner fra Riksarkivaren for å ordne og digitalisere John Christensens arkiv (les mer). John Christensen var skolens første rektor.

Annie Skau

Historisk prosjekt

Våren 2018 gjennomførtes HASs hittil største prosjekt - å sortere og registrere den store samlingen bilder, dokumenter, lydopptak, bibler, utmerkelser, utklipp mm etter misjonær Annie Skau Berntsen som Misjonskirken Norge arvet for 25 år siden. I løpet av årene som har gått, er materiellet grovsortert flere ganger, men først nå har det vært tid og økonomisk rom for den endelige registreringen.

Her er Reidun Fjeld og Lilian Nordby i ferd med å registrere søster Annies platesamling. Annie var en habil pianist og svært glad i musikk. (Foto: Ingunn Rui)

Ansgarskolens bibliotek

Skolens bibliotek har også mye historisk materiale (tidsskrifter og bøker) vedrørende kvekerbevegelsen og andre frikirkelige bevegelser. Du kan søke i bibliotekbasen her.