Besøk fra Strømmestiftelsen

Strømmestiftelsens generalsekretær på Gerdas Kafe

Tekst og bilde: Thomas Vårlidstrommestiftelsen-1

Torsdag 4. januar hadde skolen fint besøk i skolens lunsj, under Gerdas kafe. Tina Sødal, eller Kristine Sødal som hun egentlig heter, var gjest.

Sødal (45) jobber til daglig som generalsekretær i Strømmestiflelsen. Hun er den første kvinne som har inntatt sjefsstolen i den kristne bistandsorganisasjonen. Sødal er fra Kristiansand, er utdannet cand. philol, og har vært knyttet til Strømmestiftelsen siden 2003.

strommestiftelsen-2
Strømmestiflelsen jobber i over 13 land og har som mål for 2018:  ”En verden uten fattigdom!”. Det skal de klare gjennom utdanning og jobbskaping. Langsiktighet og det å bygge kompetanse i den enkelte er viktig, sier Sødal.

Noe av det som har gjort mest inntrykk på Sødal den siste tiden er fokuset Norge har på innvandring, spesielt etter hennes besøk i Nord-Sudan, der 2 millioner innbyggere tar i mot 2 millioner flyktninger. Det kan se ut som om de som har lite gir mye, de som har mye gir lite, sier Sødal.

Rektor Ingunn Breistein og Tina Sødal