Festhelg - Dag 3!

Så kom dagen de feste av oss hadde ventet ekstra lenge på: Dagen hvor Ansgarskolen skulle feires med bulder og brak i Kilden kulturhus. Men ikke bare skolen skulle æres på søndagens arrangementer. Gud, som er verd all vår lov og pris, ble løftet opp på gudstjeneste og barnemøte i Kilden søndag ettermiddag, etterfulgt av gospel-konsert med Ansgar Mass Choir – som virkelig blåste tilhørerne opp av stolene.

Med Stein Bjørkholdt – pastor i Randesund Misjonsmenighet – som møteleder, lovsang av dyktige musikere, og tale av entusiastiske Siri Iversen, ble gudstjenesten søndag ettermiddag avholdt med stor suksess. Med hilsen fra varaordfører Jørgen Kristiansen fikk verdens sprekeste 100-åring sin gratulasjon, takk og anerkjennelse fra distriktet. Og med oppfordring til å løfte blikket og se utover oss selv, opp mot Gud, og oppmuntring til at Gud skal åpne våre øyne, talte Siri Iversen til hjertene – som kunne hengi seg til Gud i lovsang ledet av blant annet Ansgarskolens musikk-lærere.  Og for barna stod selveste barne-TV Silje og Viggo Klausen for opplegget: Med ballonger og bursdagssang til bursdagsbarnet, skolen vår.

Senere på kvelden var det endelig tid for konserten «A Tribute to Gospel – Ansgar Mass Choir med gjester fra New Orleans». Med 900 personer i salen sang omlag 150 sangere til stemmen og ørene bristet. Her fikk tilhørerne en smak på New Orleans slik det kan være – baptist-style. Koret – bestående av tidligere og nåværende Ansgar-studenter – ble dirigert av John Yngvar «Syver» Syversen, som er linjeleder for musikk-linja på Ansgar Bibelskole, men for anledningen hadde vi også storfint besøk: Fra New Orleans stilte den anerkjente (både i Norge og i USA) dirigenten Tyronne Foster opp, og dirigerte i fyr og flamme – noe som spredte seg til koret og til salen. For ikke å snakke om bandet som bestod av tidligere Ansgar-elever, lærere og gjester fra over dammen. «Syvers» store drøm ble dermed oppfylt: Å (vel, i alle fall nesten) fylle Kilden til en forrykende gospel-konsert, som kunne ta med seg noe av New Orleans hit. Til Kristiansand.

Festhelgen er ved veis ende. Men skolen fortsetter. Snart er det sommerferie før et nytt semester står for tur, og verdens sprekeste 100-åring skal få utvikle seg og vokse videre. Det har vært en vellykket festhelg. Men bursdagsbarn eller ikke: Æren tilhører Gud, for det er mot ham vi skal løfte blikket mot i de neste 100 år…

Tekst: Dina Valberg.
Foto: Lovise Molund/Reidun Hagir Bilstad.