God stemning ved oppstart på Ansgar høgskole med rekordmange studenter

Tekst og foto: Merete Helle

130 spente førsteårsstudenter startet mandag 14. august årets første skoledag på Ansgar høgskole. Åpningsseremonien startet i skolens aula. Her gav rektor Ingunn Folkestad Breistein gode råd om studielivet, og ikke minst nyttig informasjon om skolen.I år er det hele 332 studenter ved Ansgar høgskole. Det er en solid økning i forhold til i fjor – hvor det var 260 studenter. Studiene man kan velge mellom er: Teologi, Musikk, Psykologi og Interkulturelle fag.

God stemning
Musikkelevene Magnus Bjerkeli og Vegard Flottorp stod for det musikalske innholdet under åpningsseremonien med bl.a. sangen ´Dancing on my own´, og det ble både jubel og klapping.
sang-glede

Fadderordningen, en viktig del av studiestarten.
Formålet med fadderordningen er at nye studenter skal ”knytte” tettere bånd med hverandre for dermed å få en enklere start på studenttilværelsen. I tillegg blir studentene kjent med både campus og student-byen Kristiansand.

Spennende tolkning
Åpningsforelesningen var ved Karl Erik Karlsen, leder for ABUP i Kristiansand. Karlsen ga oss et spennende innblikk i hvor forskjellig mennesker kan tolke samme situasjonen.  Karlsen tok oss også med tilbake til barndommen, og hvor viktig det er å føle trygghet allerede som små - noe som igjen har betydning for vår trivsel, utvikling og trygghet senere i livet.

Jeg tok en prat med 3 av studentene som hadde sin første dag på Ansgarskolen mandag 14. august.
victoriakarimarkus
Victoria Baarde fra Bergen, Kari Brekken fra Rogaland og Markus Grendstad Rousseau fra Kristiansand som alle er 19 år og studerer psykologi.

Hva er førsteinntrykket ditt av Ansgarskolen?
Victoria: - Førsteinntrykket av skolen er overraskende bra. Koselig atmosfære, og så var det så god velkomst av lærerne.
Kari: - For meg har det vært over all forventning. Jeg kom med et åpent sinn. Folk er så vennlige her – både elever og lærere. Jeg bor på hybel på skolen, og det er så koselig å bo her. Så her kommer jeg nok til å trives.
Markus: - Jeg synes skolen er veldig stilig. Det virker som om de tar godt imot alle studentene. Jeg er veldig spent på året som kommer – gleder meg.

Hvilken forventninger har du til skoleåret?
Victoria: - Har ikke tenkt så mye på det enda. Tar det som det kommer.
Kari: - Jeg går inn i skoleåret med et åpent sinn. Jeg ønsker ikke å ha for store forventninger. Det er nok mye tungt lesestoff. Men jeg gleder meg, og er motivert for studier.
Marcus: - Forventningene mine er å lære en god del innenfor faget. Lære mer om meg selv og ikke minst treffe nye venner

Hvorfor valgte du å studere på nettopp Ansgarskolen
Victoria: - Det er veldig høyt snitt på psykologi. Jeg kom inn på Ansgarskolen, så derfor ble det lille Kristiansand.
Kari: - Jeg valgte Ansgarskolen fordi den har så fin beliggenhet. Så fikk jeg en god følelse da jeg så skolen.
Marcus: - Jeg valgte Ansgarskolen fordi den er i Kristiansand og fordi miljøet ved skolen er lite.

Har du noe kjennskap til Kristiansand?
Victoria: - Jeg har aldri vært her før, men det blir spennende å utforske stedet.
Kari: - Jeg har vært i Kristiansand før, men kjenner ikke byen, så gleder meg til å bli bedre kjent.
Marcus: - Jeg bor i området, så jeg kjenner Kristiansand godt.

Program for Høyskolen på åpningsdagen:
  • Åpningsamling i aulaen kl. 10
  • Klassevis samling med faglærer kl. 11