IFO117 Studieopphold i Sør

IFO117

Vår

Foto: Stiftelsen Esperanza

Studieopphold i sør er en unik mulighet til å oppleve mye av det teoretiske materialet fra IFO-emner i praksis, i møte med mennesker i deres hverdag i det landet man besøker.

Undervisningen foregår gjennom en obligatorisk studietur på 4 uker og forelesninger/seminarer på skolen og i landet man reiser til. Pensum i emnet tilpasses studie-landene. Skoleåret 2023-24 går turen til Colombia i Sør-Amerika.

Emnet IFO117 Studieopphold i Sør utgjør 10 studiepoeng av IFO100 Interkulturell forståelse. IFO100 skal til sammen utgjøre minst 60 studiepoeng, og er en integrert del av studieprogrammet Bachelor i Interkulturell forståelse (3-årig studieløp) ved AHS.

• Kunne gjøre rede for lokal historie, kultur, religion og samfunnsutvikling i landene man reiser til
  • Kunne forklare hvilke utfordringer og behov aktører som driver utviklings- og misjonsarbeid i landene man reiser til står overfor

• Kunne identifisere og reflektere over kulturelle dimensjoner som har særskilt betydning for å forstå og kommunisere i forhold til den lokale og/eller regionale kultur
  • Kunne knytte faglige refleksjoner til konkrete erfaringer og opplevelser under studieoppholdet

• Kunne vise kulturell sensitivitet og respekt i møte med lokalbefolkningen
  • Kunne vise empati og engasjement i forhold til utfordringene vertene under studieoppholdet lever med
  • Kunne reflektere over hvordan egen bakgrunn og kultur spiller inn i møte med mennesker, interkulturelle studier under studieoppholdet

Kurset skal knytte sammen det teoretiske materialet fra andre IFO100-emner med den lokale/regionale kulturelle konteksten studenten møter. Det vil bli lagt vekt på å beskrive den lokale kulturs historie, økonomiske og sosiale utvikling og ulike særtrekk av kulturell karakter. Studentene vil dessuten besøke norske organisasjoner og institusjoner som arbeider i området innen bistand, misjon, handel eller annen virksomhet. Slik vil studieoppholdet være en kombinasjon av undervisning og ekskursjoner.

I tillegg er noen av målene med studieturen at studentene skal utvikle kulturell sensitivitet, og empati og engasjement i møte med utfordringer vertsorganisasjonene står overfor, samt reflektere over hvordan egen kultur spiller inn i møte med andre mennesker.

Studieturen har en kostnad på omtrent kr 27-30 000 (med forbehold for endringer). I tillegg kommer utgifter til vaksiner etc. Man kan søke Lånekassen om ekstra lån og stipend til studieturen (i 2022 var det ca. kr 10 000).

Eksamen i emnet er en seminaroppgave på 3000 ord om en selvvalgt problemstilling knyttet til studieoppholdet. Oppgaven vurderes etter gradert skala A – F. For å få vurdert oppgaven, må følgende elementer være fullført og bestått:

• innledende oppgaveseminar
  • innlevering av oppgaveutkast før avreise
  • studieopphold i Sør
  • en veiledningssamtale med faglærer/veileder
  • presentasjon av oppgavens problemstilling og struktur i gruppe (avsluttende oppgaveseminar etter hjemkomst)

Seminar inkluderer innføring i feltarbeid, og div. metoder og interkulturelle perspektiv.

Studentene skal skrive et obligatorisk faglig refleksjonsnotat som en del av forberedelsene før studieturen.

Felles-litteratur (ca. 200 sider):

• Berg, Berit og Kirsten Lauritsen: Eksil og livsløp. Oslo: Universitetsforlaget 2009, side 19-50 (31 sider).
  • Dahl, Øyvind: Møter mellom mennesker. Oslo: Gyldendal 2013. Side 33-99, 197-296 (152 sider).
  • Tolo, Arne og Line Alice Ytrehus (red.): Interkulturell forståelse og bistand. Trondheim: Tapir 2011. Side 9-40; 93-114 (52 sider).
  • Flyktninghjelpen: Flyktningregnskapet. Hentet fra https://www.flyktninghjelpen.no/flyktningregnskapet.

Litteratur jf. region/destinasjon (ca. 300 sider):

• Destinasjon Afrika:
    • Eskilt, Ingrid: Kristen kirke i afrikansk kontekst. Oslo: MF, Hovedfagsoppgave 1986, side 82-98 (17 sider).
    • Simensen, Jarle: Afrikas historie. Oslo: Cappelen 2004 (ca. 300 utvalgte sider).
  • Destinasjon Latin-Amerika:
    • Berg, Berit og Kirsten Lauritsen: Eksil og livsløp. Oslo: Universitetsforlaget 2009, side 135-198 (63 sider).
    • Bull, Benedicte: Latinamerikanske utfordringer (2. utg). Oslo: Cappelen Damm Akademisk 2015, side 13-164 (151 sider).
    • Tolo, Arne og Line Alice Ytrehus (red.): Interkulturell forståelse og bistand. Trondheim: Tapir 2011. Side 115-152 (37 sider).
    • Løland, Ole Jakob. (2006) De undertryktes religion i Latin-Amerika. Kirke & kultur, 2006 (1), side 103-116 (13 sider).
    • Ødegaard, Cecilie Vindal: «Rituell velstand. Ofring og økonomisk liv i Andes», s. 123-137 i Jøssang, Asle F. og Arne Olav Øyhus (red.): Religionens rolle i bistand og utvikling. Kristiansand: Portal forlag 2012. (14 sider)

I tillegg velger studentene selv et pensum på ca. 200 sider relatert til oppgaven. Det selvvalgte pensumet skal godkjennes av veileder, som er behjelpelig med å finne relevant litteratur.