IKS212 Menneskerettigheter

IKS212

Høst

Emnet IKS212 Menneskerettigheter utgjør 10 studiepoeng av Bachelorgraden i interkulturelle studier. Emnet er et valgemne i fordypning i interkulturelle studier (IKS) og utgjør en av tre mulige teoretiske fordypningsemner knyttet til forberedelser til feltarbeid og skriving av bacheloroppgave i Interkulturelle studier.

Undervisningen foregår gjennom forelesninger/samlinger, og legger til rette for stor grad av selvstudium (særlig i forbindelse med selvvalgt fordypning).

IFO100 Årsstudium i interkulturell forståelse eller tilsvarende.

• Kunne gjøre rede for hva menneskerettigheter er, den historiske framveksten av disse rettighetene og rasjonelle begrunnelser for rettighetene
  • Kunne gjøre rede for grunnleggende begrep og institusjoner knyttet til dagens arbeid med menneskerettigheter i vårt land og verdenssamfunnet
  • Kunne gjøre rede for sentrale problemområder knyttet til menneskerettighetsarbeid i vår tid

• Kunne reflektere over forhold og situasjoner i vårt eget land ut fra alle menneskers likeverd og like krav på rettigheter
  • Kunne vurdere tiltak i vårt eget samfunn med hensyn til krav om like rettigheter for alle
  • Kunne reflektere over og vurdere forhold i verdenssamfunnet med hensyn til ivaretakelse av menneskerettigheter

• Kunne vise toleranse og respekt i møte med mennesker med annen bakgrunn med hensyn til funksjonsevne, etnisitet, kultur, sosial stilling eller livssynsmessig tilhørighet
  • Kunne reflektere omkring egne holdninger i møte med annerledeshet
  • Kunne vise engasjement i kampen for alle menneskers likeverd og rettigheter

Kurset gir en grunnleggende innføring i ulike typer menneskerettigheter (MR), deres historiske utvikling og de internasjonale organisasjonene som overvåker dem. Det behandler rasjonelle og verdimessige spørsmål som ligger til grunn for dagens MR-tenkning. Kurset omfatter også aktuelle samfunnsmessige debatter knyttet til MR i norsk kontekst.  Kurset behandler kritiske spørsmål knyttet til MR i det internasjonale samfunnet med konkrete eksempler fra ulike deler av verden.

I dette emnet skriver studenten en seminaroppgave på 3500 ord under veiledning. Oppgaven vurderes etter gradert skala A – F. For å få vurdert oppgaven, må følgende elementer være fullført og bestått:

• innledende oppgaveseminar
  • innlevering av oppgaveutkast
  • en veiledningssamtale med faglærer/veileder
  • presentasjon av oppgavens problemstilling og struktur i gruppe (avsluttende oppgaveseminar)
  • muntlig emneprøve

Studenter som ikke følger undervisning ved skolen kan søke om alternativ eksamensform (skriftlig 4 timers eksamen). Søknad må sendes senest en uke etter at undervisningsperioden for emnet har startet, bruk eget skjema

Menneskerettigheter

• Høstmælingen, Njål: Hva er menneskerettigheter? Oslo 2005. (137 s)
  • Ekeløve-Slydal, Gunnar (red.): Menneskerettigheter – en innføring, Revidert utgave. Oslo 2014. (278 s.)
  • Donnelly, Jack and Whelan, Daniel J.: International Human Rights, 6th edition. New York and London 2020. (350 s.)
  • I tillegg velges et selvvalgt pensum relatert til feltarbeidet, godkjent av faglærer, med et omfang på minimum 200 sider.

Forslag til selvvalgt pensum:

• Midgaard, Knut , Bjørn Erik Rasch. (red): Demokrati – vilkår og virkninger, Bergen 2004.
  • Nickel, James W.: Making Sense of Human Rights, Oxford 2007, 2. utg.