Jesus er mitt forbilde!

Siv Kristin Sællmann

aktuelt-26.09.18
I november 2013 meldte avisen Vårt Land at nyhetsanker Siv Kristin Sællmann i NRK Sørlandet ikke lenger fikk lov til å ha et korssmykke rundt halsen når hun presenterte nyhetene på TV. Da smalt det skikkelig i mange nyhetsredaksjoner. NRK’s reaksjon på Sællmanns korssmykke ble en verdensnyhet. Korsnekten ble omtalt i BBC, i russiske, italienske, greske, skandinaviske og ikke minst norske medier.

- Jeg så absolutt ikke for meg reaksjonene som kom da saken ble kjent. De neste 14 dagene kom det mange reaksjoner. Ikke minst ville journalister høre min reaksjon på at NRK ikke tillot at jeg bar et korssmykke rundt halsen i nyhetsstudio, fortalte Sællmann da hun gjestet Gerdas kafé på Ansgarskolen i Kristiansand nylig.

Det som utløste et skred av reaksjoner var en e-post til NRK med spørsmål om programledere på TV kan bære religiøse symboler når de presenterer nyheter.

- Jeg har forståelse for at NRK ønsker å fremstå som nøytral i et nyhetsstudio. Det var ikke på noen måte meningen å støte noen, og jeg synes det var trist at enkelte opplevde at korssmykket virket slik. Selvom korset er noe veldig personlig for meg, som også sier noe om min personlige tro, var det aldri ment eller tenkt som forkynnelse, sier Sællmann.

Likestillingsombudet krevde en redegjørelse fra NRK, og hos norske gullsmeder økte salget av korssmykker. Facebooksiden «Ja til å bære korset når og hvor jeg vil» fikk over 100.000 følgere.

- Reaksjonene i korssaken kom overraskende på meg. Jeg hadde ingen planer om å sette i gang en stor debatt om religiøse symboler i NRK’ nyhetsstudio, sier Siv Kristin Sællmann. - Den kristne troen er viktig for meg og korset symboliserer kjernen i det kristne kjærlighetsbudskapet. Og Jesus er mitt absolutt største forbilde i livet, sa NRK Sørlandets nyhetsoppleser til studentene på Ansgarskolen.

Tekst og bilde: Thomas Vårlid