Låtskrivingsseminar m/Torbjørn Dyrud

Denne uken hadde vi besøk av artist og komponist Torbørn Dyrud på Ansgarskolen. Han holdt låtskrivingsseminar for musikkstudentene. Dyrud driver hovedsaklig med komposisjon og improvisasjon, men er også visesanger. Han er frilanser på heltid, nå på sjette året. Dyrud begynte seminaret med å fortelle litt om sin historie og utviklingen som har ført han til der han er i dag.

Da Dyrud gikk på videregående på Gjøvik på 90-tallet var drømmen å bli jazzpianist, da det var en av få sjangre der det var vanlig med improvisasjon. Han lærte seg mye om arrangering og komponering og ble veldig god på disse tingene. Han fikk lyst til å studere komposisjon som håndverk og søkte seg inn på musikkhøgskolen i Oslo på komposisjon. Han kom ikke inn på denne linjen, og begynte da på kirkemusikk i stedet for. Etter dette ble han tatt opp på musikkhøgskolen i Stockholm i kordireksjon. Han la etter en lang karriere i dirigering dette på hylla til fordel for improvisasjon. Nå sier Dyrud at han er på plass der han som 17 åring drømte om å ende opp.

Komponering, slik han fortalte, handlet mer om å jobbe med lyd og ikke bare med penn og papir. En metode han fortalte han ofte bruker er rett og slett å ta opp med iPhonen, små klipp og høre på dem etterpå. Da får han mulighet til å kunne hente ut de små klippene som var best og forkaste resten. Improvisasjon skal være nøye gjennomtenkt, nesten som om den skulle vært skrevet. Komponering er langsom improvisasjon. Dyrud forteller også at det er lett å tenke at man ikke kan skrive noe uten inspirasjon. Han fortalte at det lureste du kan gjøre er å bare spille noe, gjør noe, helt til du finner en liten akkord, en noterekke eller noe annet som du kan bygge resten av låten rundt. Det handler om å jobbe seg frem til inspirasjonen. Han gav også et par tips som omhandlet å gjøre arbeidet ferdig. Det er enkelt å forkaste arbeid for fort, men det er ofte fordi man bli blind på eget arbeid ved å sitte for lenge på det. Gjør det ferdig og ta det opp igjen etter en stund og se om det da er noe du kan endre på.

Dyrud har hatt stor glede av å trene opp ørene sine til å høre hva det er han egentlig gjør i musikken. Han forklarer at for at musikk skal oppleves som musikk må man klare å få et visst begrep om musikalsk form. Man må klare å håndtere både rytmikk og tonalitet bevisst, og da kan man klare å lage et godt håndverk.

Han viste frem noen gamle iPhone-opptak av uviklingen til den ene låten han har laget, og det var veldig spennende å høre og få sett litt måten han jobber på.

Vi skjønte fort at dette var en mann med lang karriere og at det lureste vi kunne gjøre var å suge til oss all erfaringen han delte med oss. Vi fikk høre mange komposisjoner han hadde laget, han spilte for oss, og fortalte mange inspirerende historier og erfaringer.

Torbjørn sine plater ligger på spotify, og det anbefales å gå inn å høre på.

Tekst og foto: Lovise Molund