Magnus og Vegard - for full musikk

Stort musikkengasjement ved Ansgarskolen

Tekst og bilde: Merete Hellegutta-pa-scenen

Et av de mest populære studiene ved Ansgarskolen er musikkstudiene. Her trenger man ikke lete lenge etter flinke og engasjerte studenter. 2 navn vi garantert kommer til å høre mer om i fremtiden er Magnus Bjerkeli (BA i musikk og helse) og Vegard Flottorp (BA i musikk teknologi).

Og det er ingen tvil om at musikken betyr mye for dem.
- Musikk gir meg en spesiell følelse. Man kan liksom leve seg litt inn i sine egne tanker og følelser, forteller Vegard.
- For meg er musikk drivkraften til alt. Musikken gir meg en enorm motivasjon, om det er til å spille et instrument, studere eller til å lage mat, smiler Magnus.

Drømmer

Som de fleste andre musikere, så er drømmene store, men Magnus ønsker også å bruke musikken til noe mer.
- Det å kunne hjelpe andre mennesker med musikkterapi hadde vært det absolutt beste. Å bli rockestjerne ville ikke vært så verst det heller, smiler Magnus.
- Det å kunne stå på scenen foran tusenvis av mennesker og bare kose seg, er nok den største drømmen, sier Vegard.

Motivasjon

For å bli gode musikere kreves det mange timers øving. Så hva er det som motiverer dem til å bruke så mye tid på musikk?
- Gode tilbakemeldinger etter en konsert gjør meg utrolig motivert. Men dårlige tilbakemeldinger gir meg også motivasjon. Da vil jeg bare opp på scenen og gi revansje, sier Magnus.
- Det å ha mulighet til å skrive tekster hvor man får frem sine egne meninger motiverer meg, supplerer Vegard.

Konserter

Foreløpig har de spilt mye cover låter men de er godt i gang med å skrive egen musikk. De har hatt flere konserter både sammen og hver for seg.vegard-og-magnus-ute
- Jeg har spilt en del konserter i kristne miljøer både på skjærgårdsgospel og i menigheter. Men jeg og Magnus har lyst til å prøve oss på en litt annen arena, forteller Vegard.

Musikk

Vegard har drevet med musikk hele livet, både i menighet og på skole, mens Magnus fikk sin første gitar som 11-åring, og siden har den vært en av hans beste venner.
- Jeg har alltid pianoet, gitaren og DJ-utstyret ferdig rigget på rommet mitt på campus. Hver gang jeg kommer inn på rommet så klør det i fingrene, ler Magnus.

Engasjerte lærere

Vegard har også studert teologi på Ansgar. Derfor ble det et helt naturlig valg å fortsette med musikk. Grunnen til at han valgte nettopp musikk er fordi han ønsker å lære mer om musikkproduksjon, og utvikle seg vokalt.
- Musikkstudiet på Ansgar er helt fantastisk. Her har man lærere som virkelig heier på deg, og som ønsker at du mestrer faget, forteller Vegard.

Vegard ønsker å bruke sin musikkutdannelse til å bli lærer.
- Jeg ønsker å bruke min kompetanse til å inspirere andre til å få frem sitt potensiale innen musikk, sier Vegard.

Musikk og helse – en god kombinasjon

Magnus har valgt en litt annen retning. Han tar en Bachelor i musikk og helse. Studiet handler om hvordan man kan bruke musikk som en helsefremmende aktivitet.
- Da jeg skulle finne ut hvilket yrke jeg skulle velge, så spurte jeg mamma om hvorfor hun valgte å bli sykepleier. Hun fortalte hvor givende det er å jobbe i helseomsorgen. Det å kunne være med på å gjøre verden til et bedre sted for mennesker som trenger hjelp. Den følelsen vil jeg også smake på. Men i tillegg har jeg min egen lidenskap, nemlig musikk. Så hvis jeg kan bruke min lidenskap til å hjelpe andre – ville ikke det vært drømmen? forteller Magnus tankefullt.

Magnus ønsker å bli musikkterapeut. Så til neste år flytter han til Oslo for å studere videre.

Både Magnus og Vegard trives utrolig godt på Ansgar.
- Det er et fantastisk godt miljø. Og så er det så ufattelig gode og kompetente lærere som vet hva de driver med, sier Vegard.
- Dessuten er de så gode støttespillere, supplerer Magnus.