Major fra Frelsesarmeen gjest på Gerdas Kafé

Ønsker å bekjempe moderne slaverimaria-o-en-student-ps

Tekst og foto: Merete Helle

I de siste årene har det vært en enorm flyktningstrøm til Hellas, noe som både pedofile og sex-industrien utnytter. Major i Frelsesarmeen Maria Konti-Galinou var gjest på Gerdas Kafé torsdag 18. november. Her forteller Maria en sterk historie, om hvordan frelsesarmeen jobber med å bekjempe moderne slaveri i Athen.

- En pedofil mann går mot en benk, hvor det sitter mange unge syriske flyktninger. Han forteller dem at alle grensene er stengt, men at de kan bo i samme leilighet som han, forteller Maria.

Slike historier er det dessverre mange av. 10. 000 barn har forsvunnet i Hellas de siste årene, ifølge Frelsesarmeen.

Det bor nesten 1000 flyktninger på gaten i Victoria Square i Athen. Med så mange mennesker samlet på et sted blir det kaotisk.maria-ps

- De har ingenting. Man vet ikke om de er syke, og trenger medisiner. Det er kvinner og barn. Dette er vår bakgård. Vi må ta vare på dem, forteller Maria.

- Barn og unge befinner seg i en fremmed by. De har ingen som hjelper dem. De er slitne og sårbare, og ekstra utsatte for menneskehandel, forteller Maria.

Maria er oppvokst i Hellas, men har jobbet 10 år i Frelsesarmeen i England. Hennes store drøm var å få frelsesarmeen til Hellas, og i 2007 gikk drømmen i oppfyllelse. Sammen med mannen Polis Pantelidis startet hun opp Frelsesarmeen i den greske byen Thessaloniki. I 2012 fikk de sitt første kontor i Athen, hvor Maria i de siste årene har jobbet med flyktninger.

Maria gjør en fantastisk innsats for å hjelpe flyktningene i Hellas. Men hva kan vi andre gjøre for å hjelpe?

- Norge er et land som tar godt vare på flyktningene. Det å hjelpe i nærområde er viktig. Vi må tørre å stille dem spørsmål. Ta en kaffe med dem. Rett og slett gjøre hverdagslige ting. Det er noe de setter pris på, sier Maria