MUS112 Musikkproduksjon

Gjelder fra
August 2012

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Emnebeskrivelse

Emnet MUS112 Musikkproduksjon består av flere kurs som til sammen gir en bred innføring i grunnleggende musikkproduksjon, fra idé til ferdig produkt. Emnet gir en grunnleggende innføring i sentrale populærmusikalske arrangeringsteknikker, og anvender disse i kreativt arbeid med arrangementer for ulike genre. Samtidig gir emnet studenten ferdigheter i bruk av programvare for notasjon og innspilling av musikk, som er viktige hjelpemidler i den kreative prosessen. Målet er å utvikle studentens kreative evner. Emnet har ”den skapende musikeren” i sentrum.

Emnet MUS112 Musikkproduksjon utgjør 20 studiepoeng av MUS100 Årsstudie i musikk. MUS100 Årsstudie i musikk skal til sammen utgjøre 60 studiepoeng, og er en integrert del av studieprogrammet Bachelor i musikkteknologi (3-årig studieløp) ved ATH.

Forventet læringsutbytte

Etter fullført studium skal studentene:

Kunnskapsmål:
  • ha grunnleggende kunnskap om populærmusikalske arrangeringsteknikker
  • ha kunnskap om musikalske virkemidler i ulike genre
Ferdighetsmål:
  • kunne arrangere to- og trestemt for kor
  • kunne arrangere for bandinstrumenter og vokal
  • ha grunnleggende ferdigheter i bruk av Sibelius notasjonsprogramvare som verktøy for arrangering og noteskriving
  • ha grunnleggende ferdigheter i bruk av Logic programmerings- og innspillingsverktøy
  • ha grunnleggende ferdigheter i bruk av studio
Generell kompetanse:
  • ha en grunnleggende forståelse av musikkteknologiens verden
  • utvikle gode arbeidsrutiner og erfaring med både selvstendig arbeid, og samarbeid i ulike grupper

Kursbeskrivelser og arbeidsformer

Musikkteknologi
I kurset Musikkteknologi skal studenten gjennom praktisk arbeid tilegne seg grunnleggende ferdigheter i bruk av Logic Pro som programmerings- og innspillingsverktøy. Undervisningen gis som seminartimer, hvor studenten under veiledning arbeider selvstendig med oppgaver tilknyttet kurset.

Arrangering
I kurset Arrangering skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap om sentrale populærmusikalske arrangeringsteknikker, og jobbe selvstendig med å anvende disse på en kreativ og god måte i egne arrangementer. Undervisningen gis som seminartimer, hvor studenten både får undervisning og arbeider selvstendig med oppgaver tilknyttet kurset.

Notasjon
I kurset Notasjon skal studenten gjennom praktisk arbeid tilegne seg grunnleggende ferdigheter i bruk av Sibelius som notasjonsverktøy. Undervisningen gis som seminartimer, hvor studenten under veiledning arbeider selvstendig med oppgaver tilknyttet kurset.

All undervisning i emnet MUS112 Musikkproduksjon er obligatorisk.

Vurderingsformer

I emnet MUS112 Musikkproduksjon benyttes følgende vurderingsformer:
  • En seminaroppgave hvor studenten skal lage et arrangement av en gitt låt. Dette skal ved hjelp av programmering og arbeid i studio presenteres som en lydfil med tilhørende note. Oppgaven vurderes etter gradert skala A-F.
For å kunne gå opp til eksamen må følgende være bestått:
  • Obligatoriske mappeinnleveringer.

Evaluering

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet etter ATH’s gjeldende retningslinjer.

Pensum

Pensumliste offentliggjøres nærmere studiestart.

Oppdatert 26. juni 2017