MUS211 Musikkutøving II

Høst og vår

Hånes, Kristiansand

Norsk

Emnet MUS211 Musikkutøving II bygger på emnet MUS121 Musikkutøving I. Her får studenten mulighet til å videreutvikle som musiker og fordype seg i sitt hovedinstrument.

Emnet MUS211 Musikkutøving II utgjør 10 studiepoeng, og er en integrert del av studieprogrammet Bachelor i musikkteknologi (3-årig studieløp) ved AHS.

Fullført og bestått MUS100 Årsstudium i musikk ved AHS eller tilsvarende utdanning ved en annen godkjent institusjon.

Etter fullført studium skal studentene:

Kunnskapsmål:

• kunne tolke og vurdere ulike musikalske presentasjoner og uttrykk

Ferdighetsmål:

• tilegne seg musikalske og tekniske ferdigheter på et instrument som gjør ham/ henne i stand til å formidle musikk på en ekte og personlig måte, både alene og sammen med andre.
  • tilegne seg ferdigheter i å anvende musikkteori og hørelære i sin egen musikalske praksis

Generell kompetanse:

• erfaring med og reflekterte holdninger til ulike problemstillinger knyttet opp mot formidling av musikk

Hovedinstrument

• I kurset Hovedinstrument gis studenten muligheter til å videreutvikle seg teknisk og musikalsk på et selvvalgt instrument eller et annet formidlingsområde (som for eksempel direksjon, lydteknikk, DJ’ing, programmering og lignende). Undervisningen gis normalt en til en, hvor studenten i samarbeid med lærer lager et individuelt tilpasset opplegg. Egenøving er en viktig faktor for utviklingen.

Interpretasjon

• I kurset Interpretasjon skal studenten jobbe med å bevisstgjøre seg hvordan ulike tolkninger påvirker en fremførelse. Undervisningen gis som seminartimer, hvor egenaktivitet og deltakelse i form av musikalske presentasjoner og diskusjoner utgjør hoveddelen av kurset.

Hørelære

• I kurset Hørelære skal studenten jobbe med å videreutvikle sitt musikalske gehør og knytte dette sammen med sin egen musikkutøvingspraksis. Undervisningen er både teoretisk og praktisk og gis i nivåinndelte grupper.

All undervisning i emnet MUS211 Musikkutøving II er obligatorisk.

I emnet MUS211 Musikkutøving II benyttes følgende vurderingsformer:

• Hovedinstrument: eksamenskonsert hvor studenten presenterer et selvvalgt program av 15 minutters varighet. Vurderes etter gradert skala A-F, hvor karakteren teller 60 % av emnet
  • Hørelære: en skriftlig del og en muntlig del. Vurderes etter gradert skala A-F, hvor karakteren teller 40 % av emnet.

For å kunne gå opp til eksamen må følgende være bestått:

• Interpretasjon

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet etter AHS's egne gjeldende retningslinjer.

• Johansen, N.E: Hørelære. Med på notene. Oslo, Norsk Musikforlag A/S 2006. Side 99-138 (40 sider)
  • Johansen, N. E.: Hørelære. Rytmelesing. Oslo: Norsk Musikkforlag A/S 2000. Side 69-93 (24 sider)
  • Jonassen, Kjetil: Akkorder og akkordsekvenser. Kompendium. 2012. Side 27-37  (11 sider)