MUS221 Musikkutøving II MH

MUS221

Høst og vår

Emnet MUS221 Musikkutøving II MH bygger på emnet MUS111 Musikkutøving I. Her får studenten mulighet til å videreutvikle seg som musiker og styrke sine kreative kunnskaper.

Emnet MUS221 Musikkutøving II MH utgjør 10 studiepoeng, og er en integrert del av studieprogrammet Bachelor i musikk og helse (3-årig studieløp) ved AHS.

Fullført og bestått MUS100 Årsstudium i musikk ved AHS eller tilsvarende utdanning ved en annen godkjent institusjon.

Etter fullført studium skal studentene:

• kunne tolke og vurdere ulike musikalske presentasjoner og uttrykk

• tilegne seg musikalske og tekniske ferdigheter på et instrument som gjør ham/ henne i stand til å formidle musikk på en ekte og personlig måte, både alene og sammen med andre.
  • tilegne seg et bredt musikalsk repertoar for bruk i ulike situasjoner relatert til musikk og helse
  • vise en fordomsfri, kreativ og fleksibel holdning til eksperimentering og musisering

• erfaring med og reflekterte holdninger til ulike problemstillinger knyttet opp mot formidling av musikk

Hovedinstrument

• I kurset Hovedinstrument gis studenten muligheter til å videreutvikle seg teknisk og musikalsk på et selvvalgt instrument eller et annet formidlingsområde (som for eksempel direksjon, lydteknikk, DJ’ing, programmering og lignende). Undervisningen gis normalt en til en, hvor studenten i samarbeid med lærer lager et individuelt tilpasset opplegg, hvor målet er å utvikle musikalsk bredde. Egenøving er en viktig faktor for utviklingen.

Bi-instrument

• I kurset Biinstrument skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap i piano eller relevant instrument, hvor målet er at studenten skal kunne bruke dette som støtteinstrument for andre emner. Undervisningen gis normalt i grupper.

Interpretasjon

• I kurset Interpretasjon skal studenten jobbe med å bevisstgjøre seg hvordan ulike tolkninger påvirker en fremførelse. Undervisningen gis som seminartimer, hvor egenaktivitet og deltakelse i form av musikalske presentasjoner og diskusjoner utgjør hoveddelen av kurset.

Improvisasjon og kreativ stemmebruk

• I kurset Improvisasjon og kreativ stemmebruk skal studenten jobbe med å utvikle en åpen holdning til kreativitet, eksperimentering og musisering. Undervisningen er praktisk og gis i grupper.

All undervisning i emnet MUS221 Musikkutøving II MH er obligatorisk.

Vurderingsformer i emnet MUS221 Musikkutøving II MH benyttes følgende vurderingsformer:

• Eksamenskonsert hvor studenten presenterer et selvvalgt program av 20 minutters varighet. Vurderes etter gradert skala A-F.

For å kunne gå opp til eksamen må følgende være bestått:

• Bruksinstrument
  • Interpretasjon
  • Improvisasjon og kreativ stemmebruk

Eventuell pensumlitteratur gjøres kjent av faglærer.