Ny rektor innsatt på Ansgarskolen

Ingunn Folkestad Breistein er ny rektor på Ansgarskolen fra 1. januar 2016. Innsettelsen av skolens første kvinnelige rektor, og den første med professorkompetanse, ble feiret mandag 4. januar med kolleger, familie og venner til stede.
Tekst: Hildegunn M. T. Schuff7d5194aebbb346218539194615035c12

Innsettelsen ble feiret med en festgudstjeneste i Ansgarkapellet, hvor Misjonsforbundets generalsekretær Øyvind Haraldseid gratulerte. Han understreket at det var på tide at Ansgarskolen får sin første kvinnelige rektor, rett over 100 år etter at Gerda Karijord ble innsatt som første kvinnelige forstander i Misjonsforbundet i 1915. – Og så er vi glade for at det er akkurat deg, Ingunn, fortsatte Haraldseid.

Haraldseids tale tok utgangspunkt i Salme 139, om Gud som er nær og kjenner alle våre veier, en tekst den nye rektoren selv hadde ønsket seg. I kapellet ble det også gitt god tid til forbønn for den nye rektoren.

Fra universitetet til Ansgarskolen
Ingunn Folkestad Breistein har selv vært student ved Ansgarskolen, og etter noen år som pastor underviste hun ved skolen i 21 år. De siste fire årene har hun vært instituttleder ved Universitetet i Agder. Det var mange som uttrykte glede over at hun nå kommer «hjem» til Ansgarskolen. Avtroppende rektor Harald Nygaard og tidligere rektor Sveinung Lorentsen var blant gratulantene som roste Breisteins faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper.

Foregangskvinne
Breistein er den første med doktorgrad og den første professoren som blir rektor ved skolen, i tillegg til å være første kvinne. Hun ble beskrevet som en pionér på mange måter, og som en dyktig og omsorgsfull leder.

Den nye rektoren ville ikke komme med noen programerklæring for sin rektorperiode, men bygger videre på grunnlaget som er lagt ned allerede. Hun la i sin hilsen vekt på at hun takket ja til oppgaven fordi hun har tro på at Ansgarskolen har betydning som «mer enn skole». Hun hilste skolens ansatte ved inngangen til det nye året med ord fra Jeremia 29 om at Gud har fredstanker for oss, og vil gi framtid og håp.

Generalsekretær Øyvind Haraldseid - Foto: Thomas Vårlid
Familien var med, bortsett fra datteren Elisabeth på 11 år.
Fra venstre: Ingeborg, Asbjørn, Ingunn og Astrid.
Foto: Thomas Vårlid

Publisert 4. januar 2016, Thorkild Bruhn