Nytt tidsskrift for ledelse og teologi

- En begivenhet, sier Lars Råmunddal om det nye tidsskriftet, som han håper blir en ressurs for både fagfolk og menighetsfolk.

Scandinavian Journal for Leadership and Theology (SJLT) ble lansert nå i vår, og har sin redaksjonelle forankring på Ansgar Teologiske Høgskole med nære samarbeidspartnere. Ansgarskolens Lars Råmunddal er redaktør for tidsskriftet, som er et digitalt open access-tidsskrift.

Skandinavisk samarbeid
- Dette tidsskriftet har vokst fram av mastersamarbeidet vårt om praktisk teologi og menighetsledelse, og er et uttrykk for at vi også styrker forskningssamarbeidet, forteller Råmunddal. SJLT gis ut av Örebro Teologiska Högskola (ÖTH), Høyskolen for Ledelse og Teologi (HTL) og Ansgar Teologiske Høgskole (ATH).

- Det begynte med en samtale jeg hadde med Jan Inge Jenssen, som foreslo å lage et open access-tidsskrift. Referansegruppa for masterprogrammet var positive, så da gikk vi videre med prosjektet. Nå søker vi om godkjenning for akademisk uttelling på nivå 1, forteller Råmunddal.

Det første nummeret av SJLT er ute nå, og artiklene der har bakgrunn i innlegg som ble holdt under Nordisk fagkonferanse for praktisk teologi i Oslo i juni 2013. Hovedtema for konferansen var Den hellige ånd, spiritualitet og menighetsutvikling, og konferansen samlet fagpersoner innen praktisk teologi fra hele Norden.

Både faglig og inspirerende
Scandinavian Journal for Leadership and Theology (SJLT) har som teologisk basis den apostoliske trosbekjennelse og Lausanne-pakten, og tidsskriftet utgir artikler innenfor feltet ledelse og teologi. SJLT utgir både vitenskapelige og populærvitenskapelige artikler som har gjennomgått en redaksjonell vurdering.

- Vi tror dette kan være en nisje som ikke er dekket av andre tidsskrifter, med denne åpne tittelen med ledelse og teologi, og vårt evangelikale grunnlag, sier Råmunddal. - Det er en begivenhet at vi har fått dette til, og et skritt videre i forskningssamarbeidet mellom institusjonene. Det jeg er spent på og ønsker meg, er om vi i tillegg til å drive et vitenskapelig tidsskrift, klarer å lage et lesverdig og inspirerende produkt som menighetsledere vil lese.

Scandinavian Journal for Leadership and Theology, logoTidsskriftet finner du på http://sjlt-journal.com/ – les og del!

Bilde over:
Lars Råmunddal, dosent ved Ansgarskolen, er redaksjonell leder for det nye tidsskriftet for ledelse og teologi. Foto: Ansgarskolen