TEOL112 Tekstarbeid i Det nye Testamentet

TEOL112

Høst

Norsk / Gresk

Emnet TEOL112 Tekstarbeid i Det Nye Testamentet utgjør 10 studiepoeng av TEOL100 Nytestamentlig gresk. Emnegruppen består av 35 studiepoeng og er obligatorisk i Bachelor i teologi med fordypning i Bibelvitenskap.

Undervisningen vil veksle mellom grammatikk (gjennomgang), øvelsesoppgaver – individuelt eller i grupper – og tekstlesning, der det forventes at studentene deltar aktivt.

Det vil varieres mellom prøver uten hjelpemidler, som gjennomføres i undervisningstiden, og hjemmeoppgaver som leveres inn for retting. Prøvene er ikke obligatoriske, men anbefales gjennomført.

Gruppearbeid vil også bli benyttet som en del av den regulære undervisningen.

KRLE100 Kristendom m/ RLE eller tilsvarende + TEOL111 eller tilsvarende.

• God kunnskap om koinégresks leksikalske og syntaktiske oppbygging
  • Grunnleggende kunnskap om tekstkritikk
  • Grunnleggende kunnskap om oversettelse av tekster i det nye testamentet

• Gode ferdigheter i syntaktisk analyse- og oversettingsarbeid
  • Evne til å lese utvalgte tekstavsnitt fra Det Nye Testamentet

• Grunnleggene forståelse for koinégresk som språk og verktøy for vitenskapelig arbeid med Det Nye Testamentet
  • Grunnleggende forståelse av ulike tilnærminger til Bibelen og fortolkning av ulike teksttyper
  • Grunnleggende evne til å formidle kunnskap om bibelens opprinnelse, betydning og budskap

Emnet bygger på de grunnleggende ferdighetene i TEOL111, og skal videreutvikle, både den grammatiske og de leksikalske ferdigheter. Studentene skal gjøres i stand til å oversette utvalgte nytestamentlige tekster fra gresk, og bli fortrolig med syntaktisk analyse. Utvikling av et grunnleggende ordforråd står sentralt.

Det avholdes en 3 timers skriftlig eksamen. Eksamen vurderes etter gradert skala A – F.

Innføring i nytestamentlig gresk

• Leivestad, R. og Sandvei B.H.: Gresk grammatikk (4. utgave). Oslo: Universitetsforlaget, 1998
  • Sandvei, B.H.: Øvingshefte for begynnere i Koiné-gresk. 7. utgave. Oslo: Litteraturtjenesten ved Det teologiske Menighetsfakultet, 1998 [Korr Opptrykk august 2000 + desember 2001],
  • Øvelse 2B, Konjunktiv i leddsetninger.
  • Øvelse 3-4, Partisipper
  • Øvelse 5, Infinitiv
  • Øvelse 6, DE store mi-verb

Jesu lidelse, død og oppstandelse