TEOL203 Bibelvitenskap

TEOL203

Vår

Emnet TEOL203 Bibelvitenskap utgjør 10 studiepoeng av Teologi 200. Teologi 200 skal til sammen utgjøre 40 studiepoeng og er en integrert del av studieprogrammene Bachelor i teologi  og Bachelor i Praktisk teologi.

Undervisningen foregår gjennom forelesninger og seminarer.

Årsstudium i Kristendom med RLE eller tilsvarende.

Kunnskaper:

• God kunnskaper i Det gamle og Det nye testamentets teologi
  • Evne til å se Det gamle og Det nye testamentet i relasjon til hverandre, både deres likheter, ulikheter og utviklingen mellom dem
  • God kjennskap til sentrale forskningsspørsmål innenfor bibelvitenskapen

Ferdigheter:

• Evne til selvstendig refleksjon over og analyse av Det gamle og Det nye testamentets teologi
  • God evne til å arbeide metodisk og eksegetisk med bibeltekster

• Ha tilegnet seg en historisk og kanonisk forståelse av Det gamle og Det nye testamentet
  • Så god forståelse av Det gamle og Det nye testamentes teologi at de kan formidle det i undervisning og forkynnelse

TEOL203 består av to kurs: Det gamle testamentes teologi og Det nye testamentes teologi. Sistnevnte med hovedvekt på paulinsk teologi. Hvert kurs gir 5 studiepoeng.

Det gamle testamentes teologi

• Kurset i Det gamle testamentets teologi skal gi en generell innføring i de viktigste sider ved Det gamle testamentets teologi etter en godkjent kursbok.

Det nye testamentes teologi

• Kurset i Det nye testamentets teologi skal gi en generell innføring i Paulus-brevenes teologi, etter en godkjent kursbok.

I dette emnet skriver studenten en seminaroppgave på 3500 ord under veiledning. Oppgaven vurderes etter gradert skala A – F. For å få vurdert oppgaven, må følgende elementer være fullført og bestått:

• innledende oppgaveseminar
  • innlevering av oppgaveutkast, inkludert problemstilling og selvvalgt pensum
  • en veiledningssamtale med faglærer/veileder
  • presentasjon av oppgavens problemstilling og struktur i grupper (avsluttende oppgaveseminar)
  • minst 75 % deltagelse på obligatoriske seminartimer
  • skriftlig emneprøve på 90 minutter med kortsvarsoppgaver fra pensum

Studenter som ikke følger undervisning ved skolen kan søke om alternativ eksamensform (skriftlig emneprøve på 90 minutter med kortsvarsoppgaver fra pensum + kort hjemmeeksamen). Søknad må sendes senest en uke etter at undervisningsperioden for emnet har startet, bruk eget skjema.

Det gamle Testamentet

• Robin Routledge: Old Testament Theology, A Thematic Approach Apollos, Nottingham 2008

Det nye Testamentet

• Karl Olav Sandnes: I Tidens Fylde En innføring i Paulus’ teologi Luther Forlag, Oslo 1996